van zuid naar noord australie - Reisverslag uit Darwin, Australië van lieke kuijs - WaarBenJij.nu van zuid naar noord australie - Reisverslag uit Darwin, Australië van lieke kuijs - WaarBenJij.nu

van zuid naar noord australie

Blijf op de hoogte en volg lieke

04 Februari 2015 | Australië, Darwin

Het is nog niet zolang geleden dat ik een verhaal heb geschreven maar ik heb al weer zoveel gedaan en meegemaakt dus weer tijd voor een nieuw verhaal.

14 Januari was het dan zover om weer afscheid te nemen van mam en koos. Het is toch niet makkelijk om het voor een 2de keer te doen voor zo lange tijd. Het was tijd om weer alleen verder te gaan en nieuw avonturen te ontdekken. Het avontuur begon al met mijn eerste vlucht alleen. Mam bracht mij naar de incheckbalie en toen begon het al. Het bleek dat ik maar 15 kilo had ingeboekt voor mijn backpack. Natuurlijk woog mijn backpack geen 15 kilo maar 21 kilo. Backpack dus open en dingen in mijn handbagage gedaan want ik mocht 10 kilo handbagage mee. Na veel wegen ging mijn backpack dus mee voor 16,5 kilo en mijn handbagage 10,1 kilo. Gelukkig niks extra's hoeven te betalen maar ik weet wel voor de volgende keer boek ik even 20 kilo in. Na afscheid te hebben genomen en door de douane geweest te zijn zat ik dan eindelijk in het vliegtuig. We reden een stukje achteruit en toen weer vooruit ik dacht uhmmm daar klopt iets niet. En inderdaad er was iets stuk aan het vliegtuig. Er kwamen monteurs het vliegtuig in en ik dacht oo nee dit gaan we toch niet menen he mijn eerste vlucht alleen en dan krijg je dit. Na een uur gingen we dan met het zelfde vliegtuig de lucht in. Ik kan je vertellen je zit dan echt niet lekker haha. Veilig aangekomen in Adelaide met de bus naar het hostel gegaan en lekker door de stad gelopen. Ik had even lekker 3 dagen om uit te rusten en van het mooie weer in Adelaide te genieten.

Zaterdag 17 Januari begon mijn eerste tour. Om 6 uur vertrokken we dan voor 2 dagen naar kangaroo island. Er waren 2 andere nederlandse mensen dus super gezellig. Dag 1 onze eerste stop was een uitzicht punt. The Hill. Een trap van 520 treden moesten we op en dat met de volle zon was dat toch best zwaar. Maar daar boven was het de moeite waard echt een super mooi uitzicht over het landschap van kangaroo island. Onze volgende stop was bij een olie winkeltje. Hier op kangaroo island groeit een plant waar ze olie van maken en dat is goed voor van alles. Zoals wondjes, droge huid, hoofdpijn en noem maar op een wonder olie dus. Daarna was het tijd om te lunchen. Onze tour guide brad kan erg lekker koken dus de lunch was heerlijk. Na de lunch gingen we naar Seal Bay hier gingen we met een gids het strand op waar mega veel zeehonden lagen. Super lief ook waren er zeehonden aan het surfen in de golven echt super grappig. De volgende stop was bij het zand boarden. Echt super gaaf het leek wel of ik in de sahara stond mega wit zand overal om je heen. Er was een grote huivel waar je met je board vanaf kon. Helaas moest je eerst wel omhoog en dat is toch niet makkelijk in het zachte zand en met je board. Het was echt grappig om op het board te zitten en van de huivel af te gaan. Kajakken was onze laatste activiteit voor de dag. Super veel gelachen want er stond een mega wind dus goed voor onze armspieren. Daarna zijn we naar de farm gegegaan waar we die nacht gingen slapen. Even lekker gedoucht en daarna heerlijk gegeten met een wijntje erbij. Iedereen ging al vroeg slapen maar ik met de 2 nederlanders en nog een duits meisje ging nog even bij het kampvuur zitten van de jongens die hier werken. De volgende dag zijn we al weer vroeg vertrokken naar een koala park waar je koala's kon zien in de bomen. Ik was mijn bikini vergeten vanaf de farm maar de tourguide was zo lief om even terug te rijden voor mij in de tijd dat wij in het park liepen. weer veel koala's en kangaroe's gezien. De volgende stop was bij Remarkable rocks. Super grote rotsen langs de zee. Super gaaf om hier rond te lopen en weer mooie foto's te maken. Omdat we nog niet genoeg hadden van de zeehonden nog even een kijkje genomen bij admirals arch waar ook weer mega veel zeehonden in de zee en op rotsen lagen. Lekker geluncht en toen was het tijd om weer richting de ferry te rijden. Onderweg nog even gestopt bij een honing farm en toen met de ferry weer naar Adelaide gegaan.

19 Januari had ik weer even 1 dagje om uit te rusten en nog even rond te kijken in Adelaide.

20 Januari begon mijn 6 daagse tour naar Alice Springs.

Dag 1: Om half 7 werden we opgehaald door onze tourguide Dan. We hadden een super grote groep van 21 mensen. Na anderhalf uur rijden kwamen we er achter dat er iets mis was met de band dus terug gereden naar een tankstation en naar de band gekeken. Gelukkig was hij alleen een beetje leeg dus konden we snel weer verder. Onze eerste stop was bij een wijn garden waar we lekker allemaal wijn mochten proeven en natuurlijk lekker een flesje gekocht. Na de lunch zijn we een walk gaan doen van 2 uur bij Gorge. Super mooie wandeling maar toch wel erg zwaar want het was onwijs warm. Daarna was het al weer tijd om naar onze eerste slaapplek te gaan. We sliepen bij een motel dus lekker een kamer met badkamer dus alles erop en eraan. Ik sliep in een kamer met Larissa en Inken uit duitsland. Lekker optijd ons bedje ingegaan want van bijna de hele dag in een bus te hebben gezeten word je toch best moe.

Dag 2: Deze dag begon al vroeg namelijk om 5 uur. Snel ontbeten en alles ingepakt. We hadden vandaag weer een lange busreis voor de boeg. Om de 3 uur moesten we even stoppen omdat de tourguide dan even een pauze moet van 15 min. De eerste grote stop was bij een salt river. Echt super mooi. super wit en mega mooi uitzicht je weet gewoon niet waar je moet kijken. Even een lunch stop gemaakt bij Glendambo en toen weer verder gegaan. Na een lange busreis van in totaal 9 uur kwamen we aan in Coober Pedy. De stop waar we vannacht zullen gaan slapen. We hebben eerst een kijkje genomen in een opal museum. Opal is een steen wat veel waard is en te vinden is onder de grond in Coober Pedy. Door al dat graven leven er nu heel veel mensen onder de grond. Er wonen 3500 mensen in Coober Pedy en 70% woont onder de grond. Het is er lekker koel en lekker stil. Na het museum zijn we naar een kangaroe opvang centrum geweest. Hier worden kangaroe's heen gebracht die ziek zijn of gewond zijn. Ook was er een baby kangaroe echt zo super schattig. Die avond lekker pizza gegeten op een heuvel zodat we onder het eten de zonsondergang konden kijken. Ook wij sliepen een nachtje onder de grond. Echt super gaaf om dat mee te maken.

Dag 3: Ook deze dag begon weer om 5 uur. Het heeft nog niet zo lang geleden onwijs hard geregend hier in de outback dus niet alles is meer rood maar allemaal bomen en planten zijn gaan groeien. De eerste stop was op de grens van zuid en noord australie. Er is dan ook weer tijdsverschil van een uur en er is een streep op de weg zo dat je precies kan zien wanneer je over de grens bent. Hier even weer de benen gestrekt en even iets gegeten. Onderweg zagen we ook een dingo over de weg gaan echt super gaaf. Ze lijken echt op honden en je kan gewoon niet voorstellen dat ze zo gevaarlijk zijn. De volgende stop was weer bij een super mooi salt river. Ook was hier de eerste mega grote rots. Hij lijkt heel erg op de uluru maar het is hem niet. Na een stukje verder te hebben gereden zagen we dan eindelijk uluru. Iets verder zag je Kata Tjuta die ook echt super mooi is. Aangekomen op de camping konden we onze backpacks in de tent doen en een duik nemen in het zwembad. Het is hier behoorlijk warm dus even afkoelen is wel erg lekker. We aten vandaag ook weer op een berg waar we de zonsondergang konden kijken bij de Kata Tjuta. Wauwiee echt super mooi. Dan ging ons verhalen vertellen over de rotsen en toen het helemaal donker was had je een mega mooie sterrenhemel. Ik kan jullie vertellen dat het echt mega mega mega gaaf was om te zien en je gewoon niet meer wist waar je moest kijken maar dit moet je gewoon echt zelf een keer hebben gezien dan weet je wat ik bedoel. Terug op onze camping plek konden we onze swags uitrollen. Swags zijn een soort luchtbedjes voor buiten waar je in kan liggen. We sliepen vannacht dus onder de super mooie sterrenhemel. Ik kan je vertellen je wilt je ogen gewoon niet dicht doen. Maar omdat de volgende dag de wekker weer ging om half 5 ging je op een gegeven moment wel slapen.

Dag 4: Wauwie wat een mooie nacht. In slaap vallen onder de sterrenhemel en weer wakker worden onder de sterrenhemel. Snel de swags opgerold en omgekleed en met de bus naar Uluru om zonsopgang te kijken. Aangekomen bij het National park was de band van de trailer eraf dus moesten we even snel de band verwisselen. We waren nog net optijd om op een berg waar niemand anders was te genieten van de zonsopgang bij uluru. Daarna even ergens ontbeten en doorgereden naar Kata Tjuta waar we een walk gingen doen. Deze walk was weer zo mooi. Het was heel vroeg in de ochtend maar al zo warm dus goed dat we zo vroeg waren begonnen midden op de dag kan je gewoon niet zo walk doen. We hebben een walk van 7,4 km gedaan. Het was niet zomaar een walk nee het was klimmen bijna de hele weg. Ook waren er mega veel vliegen dus was ik super blij met mijn vliegennet en petje. Na 2 uur kwamen we weer terug bij de bus na een mega mooie walk die ik voor geen goud had willen missen. Terug op de camping weer even lekker een duik in het zwembad genomen en in de middag vertrokken we weer naar Uluru. Onze gids ging ons van alles vertellen over uluru met een kleine wandeling bij de uluru. Het was echt mega heet dat ik het gewoon allemaal niet meer kon volgen omdat je alleen maar bezig was om schaduw te zoeken en veel water te drinken. Daarna zijn we snel doorgereden naar een uitkijk punt om de zonsondergang te kijken. Weer super mooi. De uluru word super mooi rood als de zon onder gaat waardoor je mega mooie foto's kan maken. Hier hadden we ook gegeten en daarna terug gegaan naar de camping. Yes we sliepen deze nacht weer in een swag.

Dag 5: Ook deze ochtend begonnen we met een zonsopgang. Dus weer half 5 ons bedje uit en gereden naar een mooie plek om weer de zonsopgang te kijken. Na een goed ontbijt te hebben gegeten zijn we naar uluru gereden om een walk van 10,6 km te doen om de uluru heen. Weer super gaaf maar ook weer super warm. We hadden het tempo erin en waren na 2 uur weer terug. Ook hier was ik weer blij met mijn vliegennet. Na dat iedereen terug was gingen we naar de camping om te douchen en alles in te pakken we hadden een vroege lunch want we moesten weer een stuk rijden vandaag naar de Kings Cayon. Daar aangekomen op de camping lekker gezwommen en natuurlijk weer de zonsondergang gekeken. Onze spullen in de tentjes gedaan en eten klaar gemaakt. Na het eten even foto's gekeken van onze trip tot nu toe en toen lekker ons bedje ingegaan. Ik sliep met Larissa in een tent en onderweg naar onze tent zagen we een dingo ik vond het echt dood eng maar gelukkig liep hij rustig verder en liet hij ons met rust.

Dag 6: Vanmorgen ging de wekker even iets eeder kwart over 4. Snel ontbeten en met de bus naar Kings Canyon gereden. Hier gingen we weer een walk doen van 6,5 km. Het eerste stukje is super stijl dus deden we dat voor zonsopgang zodat het nog niet heel warm was. Boven aangekomen gingen we natuurlijk weer genieten van de zonsopgang. Echt ik heb in mijn hele leven nog niet zoveel zonsopgangen en zonsondergangen gezien dan in deze 6 dagen. Na dat de zon op was hebben we de walk gedaan echt super mooi. Ook dit is gewoon weer niet te omschrijven. Ook deze walk was niet een normale walk maar klimmen en klauteren. Na de walk was er nog even tijd om terug te gaan naar de camping om daar te lunchen en te douchen. Alles weer in de bus gedaan en toen het laatste stukje naar Alice Springs gereden. Hier aangekomen ben ik uiteten geweest met 4 meiden van de tour en daarna lekker mijn bedje ingegaan.

Maandag 26 Januari had ik een dagje in Alice Springs. Het was die dag een feest dag dus niet veel winkels waren open erg jammer. Wel even wasje gedaan en verder lekker uitgerust. Die avond lekker gebarbecued met Marco en Johanna die ook op de tour zaten en ook mee gaan op de volgende tour. Na een drankje lekker ons bedje ingegaan.

Dinsdag 27 Januari begon mijn 3 daagse tour van Alice Spring naar Darwin.

Dag 1: Om half 7 werden we opgehaald. Marco, Johanna en Sarah van de vorige tour gingen ook mee. We hadden nog 1 ander meisje in de groep en dat was het echt super chill even een klein groepje. De eerste stop was in Barrow Creek. Hier had een man een soort van winkel/huisje met allemaal spullen van alle landen. Hij verzamelde het allemaal van mensen die langs komen en iets achter laten of van mensen die iets opsturen. Zo had hij van Nederland de donald duck en de vlag van ajax en feyenoord en nog veel meer. Ook was hier een telegraph station. Vroeger kon je contact opnemen vanaf deze punten met andere landen als er iets belangrijks was. Daarna lekker wezen lunchen en naar karlu karlu gegaan. Hier zijn echt mega grote rotsen waarvan sommige door de midden zijn en je tussen kan staan. Super gaaf en mooie wandeling er doorheen gemaakt. Het zijn zandrotsen die 300 miljoen jaar geleden zijn ontstaan door regen en storm zakte de rest eromheen in en bleven deze grote rotsen staan. De volgende stop was Banka Banka waar de camping was voor de nacht. Onderweg daar naar toe zagen we een bosbrand langs de weg. Gelukkig is het behoorlijk nat hier door het regenseizoen dus breid de brand zich niet uit. Op de camping was er iemand met een baby slang die ik even mocht vasthouden. onze tourguide Mel had eten gemaakt. En wat we na het eten gingen doen raden jullie nooit. Ja wel we gingen zonsondergang kijken vanaf een berg. Met de vorige tour had ik helemaal geen last van muggen ik dacht mooi die vinden mij dus niet meer lekker maar helaas met deze tour konden ze niet van mij afblijven en zat ik binnen een paar minuten helemaal onder. Vroeg mijn tentje ingegaan waar lekker geen muggen waren.

Dag 2: Jaja vanmorgen konden we uitslapen voor ons doen dan. Om 6 uur ging de wekker na een lekker ontbijtje gingen we weer verder. De eerste stop was om even te tanken. Hier was weer een slang die je mocht vast houden en ja natuurlijk deed lieke dat. De slang was 1,5 meter lang en toch best zwaar. wel super gaaf om weer een slang vast te houden. Daarna doorgereden naar Daly water waar we gingen lunchen en we even konden zwemmen heerlijk om even af te koelen. De volgende stop was bij een pub waar je veel vogels en een kleine krokodil kon bekijken. Het was erg warm dus weer tijd om te zwemmen na een uurtje rijden kwamen we aan bij elsey national park. WAUWIEE we mochten hier zwemmen en dat was echt een cadeautje tussen de palmbomen en mega blauw water konden we even lekker afkoelen. Het is een meertje bij een rivier gelukkig was het water niet al te hoog anders kunnen de krokodillen vanuit de rivier naar het meertje. Daarna weer opweg naar de volgende camping. Hier hebben we weer alles in de tenten gedaan en lekker eten gemaakt. Na het eten gingen we naar een meer waar allemaal krokodillen zwemmen. Onderweg daar naar toe zag ik een slang. Ik schrok me dood. Ook al heb ik een slang om mij nek gehad ik ben nog steeds dood bang voor slangen in het wild. Gelukkig was deze niet giftig dus konden we rustig eromheen lopen en naar het meer. Hier kon je met je zaklamp in het water schijnen en zo zag je de ogen van de krokodillen. Soms komt er 1 uit het water maar dit keer wou hij niet komen helaas. Deze krokodillen zijn niet gevaarlijk. Daarna lekker ons bedje ingegaan.

Dag 3: Al weer de laatste dag van deze tour. We gingen om 6 uur uit bed en na weer ontbeten te hebben en alles ingepakt te hebben zijn we weer verder gaan rijden. We hebben eerst een wandeling gemaakt langs een rivier en daarna doorgereden naar een super mooie plek waar we weer mochten zwemmen. Het was 1 kilometer lopen berg op maar het werd goed beloond met een super mooie waterval waar je lekker kon zwemmen. Hier hebben we lekker lang in het water gelegen en daarna bij de bus lekker geluncht. Daarna was het al weer tijd om het laatste stuk naar Darwin te rijden. We sliepen alle 5 in het zelfde hostel dus dat was wel erg gezellig. Nog even drankje gedaan met ze alle. Er werkte een meisje achter de bar die uit Beverwijk komt echt super grappig hoe klein de wereld dan wel niet is. Daarna zijn we lekker ons bedje ingegaan want morgen begint meteen onze volgende tour weer.

Vrijdag 30 Januari begon de volgende tour van 3 dagen rondom Darwin.

Dag 1: We werden om half 7 opgehaald. Marco, Johanna en Sarah deden deze tour ook en er zaten nog 2 andere jongens in de groep weer lekker een klein groepje dus. De komende 3 dagen gaan we touren met een 4WD bus echt super gaaf. De eerste plek waar we heen gingen is Fogg Dam. Normaal kan je hier doorheen lopen maar omdat er krokodillen zijn deden wij het met de bus. Al snel zag ik een krokodil. En niet in het water maar langs de weg wat niet vaak voorkomt zei de tourguide. Echt super gaaf om een wilde krokodil van zo dichtbij te zien. Ook zagen we hier mooie vogels. De volgende stop was Nourlangie waar we een mooie wandeling gingen maken van een uur. Helaas regende het in het begin een beetje maar ja. Hier waren mooie tekeningen gemaakt op de rotsen met allemaal een verhaal. Na deze walk gingen we nog even stoppen bij Nawurlandja waar we je een berg op moest lopen en pas achterom mocht kijken als je boven was. En inderdaad wauwiee zo mooi uitzicht over het gebied. Daarna zijn we naar de camping gegaan in Cooinda. Hier alles uit de bus gehaald en snel bikini aangedaan en het water ingegaan. Het is hier echt zo warm en benauwd dat zelfs mijn opa het zwembad in zou springen. Nou de mensen die mijn opa kennen weten dan wel hoe warm en benauwd het is. haha. Na lekker te hebben gezwommen hebben we gedoucht en eten klaar gemaakt. Lekker gegeten met een wijntje erbij en daarna lekker ons bedje ingegaan.

Dag 2: Om half 7 hadden we een river cruise van 2 uur. Daar aangekomen zagen we al meteen een krokodil in het water. Als een krokodil in het water ligt kan je hem niet zo goed zien daarom was ik al blij dat we er 1 op de kant hadden gezien de dag ervoor. Wel een super mooie cruise gehad en later nog een krokodil gezien en heel veel vogels. Na de cruise alles weer ingepakt en met de bus naar de volgende stop gegaan Boulder creek. Hier was weer een super mooie waterval en super helder water waar je de bodem kon zien. Onze tour guide is ook fotograaf en heeft sinds een half jaar ook een onderwater camera zo'n mega grote. We hebben dus veel onderwater foto's gemaakt wat erg lachen was. De volgende waterval was bij Moline rockhole waar we ook weer lekker konden zwemmen. Hier zwommen ook waterslangen en een kleine krokodil maar die hadden we gelukkig niet gezien bah dood eng. Daarna de 2 jongens uit de groep afgezet op een andere bus want die gaan de laatste dag niet mee en zijn wij naar de camping gegaan. We hadden een erg luxe huisje met airco en ik sliep zelfs in een 2 persoons bed. Die avond weer lekker gekookt met ze 5e en daarna een super mooie zonsondergang gezien. Ja echt deze was onwijs mooi met mega veel kleuren.

Dag 3: Helaas al weer de laatste dag van de tour. We gingen vandaag naar Litchfield national park. De eerste stop was bij Buley rochholes waar we lekker gingen zwemmen. Je kon hier in de waterval zitten zodat je lekker een rugmassage had. Super gelachen daar en heerlijk gezwommen. We liepen vanaf daar naar Florence falls. onderweg doken we nog even ergens het water in waar ook weer een baby krokodil leeft maar ook weer niet gezien hebben. Wel waren er mooie vissen te zien en er was een heel eng beest op de kant. De tourguide vertelde dat die ook kan zwemmen en dan visjes eet. Nou toen ik dat hoorde was ik het water uit. Ik ging foto's maken van het beest maar toen kwam hij op mij afgerend echt dood eng. De naam ben ik even vergeten maar het ziet er uit als een slang op poten en best lang echt een eng beest. Daarna kwamen we dan aan bij Florence Falls. WAUWIEE ook weer echt super mooi. Hier 2 mega grote watervallen. Waar we ook weer lekker konden zwemmen ook gingen we naar de watervallen zwemmen maar dat is toch best zwaar door de stroming. Hier waren ook weer veel vissen te zien. Na al dat zwemmen hadden we toch best honger en zijn we terug gegaan naar de camping om te lunchen. Helaas zat na de lunch de tour er al weer op en zijn we terug naar Darwin gereden. Hier zaten Marco, Johanna en ik in het zelfde hostel en zijn we lekker wezen eten met Sarah. Lekker vroeg ons bedje ingegaan want van de 4 tours tot nu toe was ik best moe.

Na al mijn te gekke tours was ik afgelopen 3 dagen in Darwin om lekker uit te rusten en de stad te bekijken. Het is hier erg warm dus je doe niet veel op een dag. Wel een wandeling langs het strand gemaakt en naar een museum geweest. Vanavond ga ik met een schuttle busje naar de airport en vlieg ik vannacht naar Brisbane om vanaf daar de bus naar Rainbow beach te nemen waar mijn volgende tour op mij staat te wachten. FRASER ISLAND. Hierna zal ik the Withsundays gaan doen en nog veel meer mooie dingen.

Voor nu heel veel liefs uit Darwin en ik hoop dat ik snel even tijd heb om wat foto's erbij te zetten.

  • 04 Februari 2015 - 13:39

    Sabrina:

    Wauw Liek. Wat een gave tours heb je gemaakt. Wat een ervaring. Maar wel vroeg je bed uit zeg. Phoe. Niks voor jou. Haha. Nou lekker genieten. Ik kijk al uit naar je nieuwe verhalen. Xx

  • 04 Februari 2015 - 22:45

    Oma Buisman:

    wat weer een super mooi verhaal.Dat je daar weer tijd en zin voor hebt! Ongelovig hoor.Wij genieten er super van.DIKKE KUS VAN ONS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

lieke

Lieve lezers, Ik heb besloten om er even tussen uit te gaan daarom ga ik 8 april voor een jaar naar Australië toe. Om jullie een beetje op de hoogte te houden zal ik proberen om af en toe een verhaal hier op te plaatsen wat ik allemaal aan het doen ben en waar ik allemaal kom. Liefs, lieke

Actief sinds 09 Maart 2014
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 8443

Voorgaande reizen:

08 April 2014 - 08 April 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: